Dovedete si představit některou ze stájí Formule 1, jak v rámci úsporných opatření dojde k názoru, že náhradní díly do svých monopostů nebude odebírat od renomované firmy, která jim vyrábí například motory, protože místní výrobce sídlící kousek od jejich testovacího polygonu je vyrábí levněji? Motor samotný přece stále bude originál, tak co na tom, že některé maličkosti originální nejsou…
Něco takového je samozřejmě absurdní. Stáj, která by podobné kroky podnikla, by ošklivě hazardovala se životy svých pilotů, nebo v tom lepším případě alespoň se svou pověstí v očích odborné veřejnosti i fanoušků. Stejně nepředstavitelné je, že by levné nepůvodní díly používaly letecké společnosti, nemocnice při servisu zdravotnických přístrojů…
A přesto mají Češi sklon podobné úlevy a kličky hledat, když dojde na jejich vlastní auta. V principu se tak vystavují většímu riziku, než kterému by v hypotetickém příkladu z úvodního odstavce čelili jezdci ve formuli. Ti mají totiž po celou dobu jízdy maximální bezpečnostní servis, i když jejich monopost vypadá jako křehká skořápka. Po celou dobu jsou na trati záchranáři připravení je vrtulníkem přepravit do nemocnice a jednotlivé týmy v reálném čase sledují data z desítek čidel a senzorů formule.
Nepůvodní náhradní díly jsou nebezpečné
Pokud se vám stane nehoda na českých silnicích, pomoc v tom nejlepším případě dorazí až za deset minut. To když si vás někdo všimne a hned vám ji přivolá. A ne každé auto je v tak perfektním stavu, aby svou posádku dokonale ochránilo. Nehledě na skutečnost, že volně položené věci v kabině se mohou během nehody kinetickou energií nárazu proměnit v nebezpečné zbraně. Využíváním nepůvodních náhradních dílů se riziko autonehody z důvodu technických potíží výrazně zvyšuje.
Na první pohled by se mohlo zdát, že různých autodoplňků, jako jsou střešní boxy nebo nosiče kol a lyží se tohle netýká. To však rozhodně není pravda. Policisté každoročně řeší případy uvolněných kol, která spadnou ze střechy a v tom lepším případě jen ohrozí ostatní řidiče. Také přívěsy a návěsy mohou být nebezpečné, bohatě stačí, aby jim přestala fungovat světla.
Také renomovaný švédský výrobce automobilového vybavení Thule důrazně doporučuje majitelům všech svých produktů, aby kupovali jen jeho vlastní náhradní díly. Teprve pak je možné zajistit maximální bezpečnost vás, ostatních řidičů i přepravovaného nákladu.
Když si pořídíte nové auto
Thule sice řadu výrobků, například střešní boxy a nosiče, dodává s nadstandardní pětiletou zárukou, většina tohoto vybavení však vydrží podstatně déle. Nejeden řidič firmě spokojeně hlásí, že jeho střešní nosič už „přežil“ dvě auta a přesouvá se na třetí. Právě při pořízení nového auta využijete autorizované náhradní díly nejčastěji.
U moderních aut se můžete potkat s několika typy profilů pro uchycení nosných tyčí a vždy je třeba zvolit ten správný. Rozhodně byste se neměli spoléhat na to, že nosné tyče na novém autě nějak „samy sednou“ nebo se je dokonce snažit podomácku upravovat v dílně. Říká se sice, že Češi mají zlaté ručičky, ale v tomhle případě je mnohem lepší svěřit se do rukou původního výrobce.
Některé důležité prvky je dobré jednou za čas zkontrolovat a vyměnit je, pokud jeví známky opotřebení. To se týká především nepříliš nápadných nosných prvků, které mohou trpět, jezdíte-li v náročném terénu. Otřesy a nerovnoměrná jízda je mohou po několika letech poškodit.
Jiné maličkosti se pro změnu ztrácejí, typicky různé koncovky a šroubky nebo zámky. A pokud jde o zámky, u těch je častou příčinou jejich výměny neúspěšný pokus o krádež kola nebo celého střešního nosiče. Zloděj si sice lup neodnese, ale obvykle se mu podaří zámek poškodit tak, že je lepší vyměnit ho za nový.